tirsdag den 6. oktober 2009

Cyklen er ladet med ... børn

Nu den tidligere familie-toyota er til salg, og denne gang har jeg besluttet at den ryger, går jeg og lurer på mine fremtidige muligheder for at transportere mig selv, ungerne og de ting vi nu finder på at skulle fragte rundt i Esbjerg.

Jeg er meget lidt tilbøjelig til at ville have en bil, så jeg har besluttet at vi skal klare os med cyklerne indtil vi er trætte af det. Det er der forskelllige grunde til at jeg vælger, økonomiske, nogle praktiske, nogle ideologiske, andre måske bare pga. stædighed;

  1. Biler koster dyrt. Så længe jeg har en halv villa at betale til, udover lejemålet jeg bor i, har jeg ingen økonomi til noget som helst. Slet ikke afdrag og løbende udgifter til en bil (har i desperation over værditabet, spurgt banken om jeg måtte købe den gamle fælles bil, forventeligt no-go derfra..). Generelt vil jeg også meget hellere bruge mine penge på at skabe nogle fede oplevelser for mig selv og ungerne, end brænde dem af på at have et afgiftsplaget stressapparatur stående.

  2. Jeg har ikke noget behov for en bil i min dagligdag. Jeg har 1.2 km hjemmefra til min arbejdsplads, og skal jeg droppe ungerne af i skole og børnehave, er der kun sammenlagt et transportbehov på 5.7 km kørsel til jeg er på arbejde. Indkøbsmuligheder er der nok af; 2 Fakta 800m og 500m væk, Rema 1000 800m væk, Netto 900m, og Lidl 900m.

  3. Jeg kan rigtig godt lide tanken om at jeg ikke bidrager til yderligere forurening af vores by/land/klode (og ovenstående 5 km kold kørsel hver morgen svarer forureningsmæssigt til 450 kilometer med varm motor).

  4. Skal jeg romantisere lidt, så synes jeg generelt det er federe at cykle, man oplever omgivelserne omkring én på en anden mere afslappet måde. Omgivelserne bliver ikke bare reduceret til en kulisse man hurtigst muligt skal ræse igennem for at nå frem til destinationen. Det er mere nærværende. Om det altid lige vægter så meget, skal jeg være usagt, men det er vel et spørgsmål om tilvænning til nye transportforhold (kan forestille mig en lettere frustration mandag morgen 5 minutter i ringetid og man ikke er tæt på at være kommet ud af døren).

  5. Det giver bedre motion for både unger og far.

Så skete det jo at Malou var til fødselsdag hos Isabellea fra klassen i fredags. De blev hentet i skolen, og Malou havde været så heldig at køre med i Isabellas mors Nihola Cigar Family ladcykel. Det have hun været helt syg med, og hun berettede vidt og bredt om det da jeg hentede hende sidst på eftermiddagen. Det satte gang i tankerne om at gøre alvor af at anskaffe sådan et bæst. Det havde rumsteret lidt i hovedet før , men havde ikke lige haft nogen indgangsvinkel til at komme i nærheden af en, eller kendte nogen hvis erfaringer jeg kunne trække på. Fik en lille snak med Isabellas mor, og har så ellers surfet nettet tyndt efter info.

Surferiet bragte mig bl.a. på en rejse gennem anmeldelser i 24 timer, en meget grundig skotte, Politikkens ladcykel test, Dansk Cyklistforbunds definition og minianmeldelse og Rabattens indslag om ladcykler.

Det virtuelle markedsoverblik endte med at liste mulighederne; den originale Christania cykel (~kr. 16000), den lidt smartere Nihola (~kr. 15000), Winthers gennemdesignede 3 hjuler Kangaroo (~kr. 18000) og (nu vist udgåede) 2 hjulede Wallaroo (~kr. 15500), den ultra customiserbare BellaBike (std. model ~kr. 15000) og de nye lidt gustne men billige hollandske importcykler (fås bl.a. på cykelbanditten.dk, http://www.ladcyklerweb.dk/, http://www.cyclon.dk/ til kr. 5-7000).

Men jeg er trods Rabattens negative kritik af sammenkoblingen mellem cykel og lad, endt med at blive lidt smaskbetaget af trioBikes ladcykel, som bare hedder trioBike V2.



Det er stadig en ladcykel, med plads til 2 børn og baggage, men uden at have alt for meget af det der bedstemor/hippie look over sig. Designet er vildt cool , den er smart og trendy uden at være for meget. Samtidig virker den til at være rigtig gennemtænkt praktisk. Og bedst af alt, triBiken er BÅDE en praktisk ladcykel og en smart 2 hjuler. Men afmonterer blot ladet, hvilket kan gøres uden værktøj på 2 minutter, så har man en fed citybike. Ladet bliver så til en gåvogn/klapvogn man kan skubber ungerne rundt i.


Klapvognsfeaturen forestiller jeg mig ikke at jeg kan bruge til forfærdeligt meget med de store unger jeg har efterhånden, men bare det at jeg ikke skal ud og investere i en sekundær almindelig cykel, og stadig får en smart solo cykel tiltaler mig enormt.

Prisen er lidt mere pebret end de øvrige ladcykler, ca. kr. 21500, men er set brugt til kr. 11000, og op.

Jeg graver videre, skal have hørt nogle med hands-on erfaringer med trioBiken om deres holdning... ;)

Edit 00:15: Besøgte en af de lokale cykelhandlere i eftermiddags, Gregors Cykler. Han fortalte om en nye ladcykel fra Gazelle. Nettet viste at det var Gazelle Caddy (fås på nettet til kr. 13000 hos Storm Cykler), som også er anmeldt her, og sammenlignet med andre hollandske bakfiets (det hedder de dernede!) her. I samme ombæring faldt jeg over et par nye mærker; Larry vs. Harry, Madsen Cycles og WorkCycles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Alle meninger er valide, bare kom med dem...