onsdag den 3. marts 2010

Rykkere og rykkergebyrer

Ville lige delagtigøre jer (er der nogen?) i rykkergebyrernes hemmelige verden.

Der hersker nemlig meget spøjst lovgivning på dette område. Både Forbrugerstyrelsen, og borger.dk har sider om emnet, men jeg synes ikke de er helt fyldestgørende, og giver ikke de detaljer jeg gerne vil vide.

Der skelnes i lovgivningen mellem 3 typer kreditorer (tilgodehaverer), som har forskellige juridiske rettigheder til at opkræve rykkergebyrer hos deres debitorer (skyldnerer). Reguleringen sker efter 3 forskellige love (i parents).
  1. Private erhversdrivende; forretninger/serviceleverandører mm. (Renteloven, §9b, stk. 2)
  2. Det offentlige; kommune, region, stat (Opkrævnings- og inddrivelsesloven med beløb defineret i Gebyrloven)
  3. Udlejere (Lejeloven, Kapitel VI, §93, litra l, stk. 3)
Private erhversdrivende kan maskimalt tage 100 kr. pr rykker, og sende max. 3 rykkere med mindst 10 dages mellemrum. Herefter kan der tages 100 kr. i inkassogebyr, hvis inddrivelsen sendes til inkasso.

Det offentlige kan tage op til 250 kr. for første rykker, og herefter inddrage beløbet (inklusiv evt. flere gebyrer) ved andre myndigheder (typisk Skat).

Udlejere kan opsige et lejemål med 3 dages frist efter skrifteligt at kræve indbetaling af det skyldige beløb, samt gebyr på 100 kr. + 2 pct. af det skyldige beløb ud over 1.000 kr (de 100 kr reguleres årligt siden 1998 ifølge Danmarks Statistiks nettoprisindeks).

Ja, jeg har selvfølgelig fået en rykker, derfor undersøger jeg det her virvar ;)

Fik den anden dag en rykker ud af det blå fra Esbjerg Kommune på børnepasning, med det maksimale gebyr på 250 kr. Jeg har aldrig modtaget den oprindelige regning, den må jo være gået tabt i posten. Betalingen var ikke tilmeldt betalingsservice (det er den nu!), fordi jeg var usikker på hvorvidt jeg skulle skifte bank, og evt. have nye kontonumre og netbank system.

Jeg synes simpelthen det er urimeligt at pålægge så stort et gebyr for en påmindelse, og det provokerer mig at jeg skal betale gebyrer når jeg ellers altid betaler mine regninger, og til tiden.
Så jeg skrev nedenstående mail til den kommunale medarbejder der havde sendt den ellers venlige rykkerskrivelse. Den er gengivet komplet, med grammatiske fejl og det hele ;)

Den indeholder også en opfordring til at forsøge at begrænse gebyrrytteriet, ved at benytte sig af de moderme medier, til at notificere borgerne om betalinger og frister. Det er jo en anden og mere spændende diskussion.

PS: Er efter jeg skrev mailen blevet opmærksom på at beløbsgrænserne rent faktisk er defineret i den spritnye Gebyrloven (LBK nr 66 af 21/01/2010).

PPS: Undskyld til den {kommunale medarbejder}, jeg kom til at tiltale vedkommende ved mellemnavn, ikke fornavn.

---
Fra: Mikkel Kirkgaard Nielsen
Til: {forkortet navn på kommunale medarbejder}@esbjergkommune.dk
Emne: Rykker på ikke-modtaget opkrævning
Sendt: on 03-03-2010 10:57

Hej {mellemnavn på kommunale medarbejder},

jeg har modtaget en rykker fra dig på vegne af Esbjerg Kommune for betaling af SFO-tilbud på {min datters skoles navn} skole for min datter (rykker nr. {langt nummer} for opkrævning/faktura {længere nummer}).

Jeg har straks betalt den forfaldne saldo inklusiv rykkergebyret, men jeg vil gerne udtrykke min utilfredshed med at jeg skal opkræves et rykkergebyr på kr. 250 ved første påmindelse om betaling, især fordi jeg aldrig har modtaget den oprindelige opkrævning, og derfor ikke har haft mulighed for at betale rettidigt.

Jeg har efterfølgende lært at Renteloven (LBK nr 743 af 04/09/2002 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1408) og Opkrævnings- og inddrivelsesloven (LOV nr 429 af 06/06/2005 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=16810) giver kommunen juridisk ret til dette (her undgår jeg helt diskussionen om hvem der er ansvarlig for den manglende levering af den oprindelige regning), men vil gerne gøre opmærksom på at jeg som ansvarlig borger der altid betaler til tiden, føler jeg mig uberettiget trådt på ved denne procedure.

Til slut vil jeg gerne foreslå at man moderniserer og automatiserer rykkerudskrivelserne/påmindelser ved at gøre brug af elektroniske medier som f.eks. email/sms/e-kort. Dette vil gøre proceduren både nemmere og smidigere for alle, og forhåbentlig få færre til at ende med fingrene i rykker-fedtefadet.

Overordnet set er det jo ikke en rykkerudsendelses-ydelse borgerne ønsker at få leveret af kommunen, og vel heller ikke det kommunen ønsker at levere til sine borgere?

Med venlig hilsen,
Mikkel Kirkgaard Nielsen
---

2 kommentarer:

  1. Jeg har netop oplevet stort set det samme som dig, bare med en rykker for en regning hos REFA, hvor jeg heller aldrig havde modtaget den oprindelige regning.
    250 kr. for første påmindelse er det rene røveri. Jeg kan godt li' din idé om brug af email, eller sms, til sådan en påmindelse.
    Jeg tvivler dog på at gebyr gribbene vil synes det er sådan en god idé, for det vil jo fuldstændig underminere deres kæmpe fortjeneste på rykkere.

    SvarSlet
  2. Jeg synes også det er særdeles betænkeligt at det offentlige ikke har nogle beviser for at de har sendt den oprindelige regning. Det skal man åbenbart bare stole på som borger, samtidig med at når man ringer og siger man ikke har modtaget noget, så mere end antyder de at postmanden nok har smidt det væk. Men hvorfor skal det koste mig 250 kr. at et brev de siger de har sendt, men som de dog ikke kan bevise, er blevet væk? Tænk hvor mange penge en kommunal institution kan tjene hvis de 'kommer til' at smide hver 20 brev væk hver gang der sendes regninger ud.

    SvarSlet

Alle meninger er valide, bare kom med dem...