torsdag den 11. marts 2010

Parenkym?! Selvfølgelig da, klart...

Jubii! Så blev Danmark lige en tand mere EPJ-åben, idet sunhed.dk er gået i luften med en endnu mere integreret adgang til vores patientjournaler.

Her er der nu mulighed for at se detaljerede journaler fra sygehusbesøg (fra sygehuse der bruger EPJ-systemer), oversigt over behandlinger på sygehuse (indlæggelser og ambulant behandling fra 1977, skadestuebsøg fra 1995), prøvesvar fra egen læge, ordineret medicin (2 år tilbage) og yderligere information om den samt redigere din organ-donor status.

Nu er jeg ikke det mest syge menneske (ok så, den lader vi lige ligge der, tak!). Slet ikke hvis man spørger sunhed.dk, jeg har øjensynligt ikke fået ordineret receptligtig medicin de sidste to år, hvilket nok skal være rigtigt. Men der er dog en enkelt 3-dages sygehusindlæggelse registreret i 1987:

Indlæggelsesform: Esbjerg Centralsygehus / PARENKYMKIRURGISK AFDELING (5501061)
Patienttype: heldøgnspatient (0)
Starttidspunkt: 05.04.1987 15:00
Sluttidspunkt: 07.04.1987 01:00
Bopælskommune: Esbjerg (561)
Distriktskode: -
Henvisningsmåde: ingen henvisning (0)
Indlæggelsesmåde: akut (1)
Afslutningsform: udskrevet/afsluttet til alment praktiserende læge (1)
Kontaktårsag: sygdom og tilstand uden direkte sammenhæng med udefra påført læsion (1)
Behandelingsdage: -
Parenkymkirurgisk?! tænker man så lige clueless't, og prøver at komme i tanke om hvad det mon kan være...

Var jo indlagt/lå til observation for hjernerystelse engang min cykel kom for tæt på en kantsten, men mener kun jeg var en 6-7 år dengang, og det har jo ligesom ikke haft de store kirurgiske konsekvenser, så vidt jeg husker.

Undersøgende hvad parenkym betyder, finder man lidt på den svenske og den engelske Wikipedia (note to self: opret den danske artikel når du far tid), og får lidt indblik i at det er de funktionelle dele af et organ.

Og dog, så dæmrer der noget med et sygehus, og lange timer kiggende ud af vinduet i selskab med en Sony Walkman og et bånd fra Dansk Melodi Grand Prix 1987.
Der var jeg indlagt akut med blindtarmsbetændelse, det var bestemt ikke rart at have, rigtig smerte. Lå og vred mig på sofaen hos mine forældre da vagtlægen kom ud (der var dengang de faktisk kom ud til folk!), og han sagde bare smuttelutte ind på hospilancen og blive undersøgt, det kan ikke gå for langsomt (men det kunne det, har stadig min første ambulancetur til gode). Forundersøgelsen på skadestuen var en fantastisk oplevelse (jeg skal nok spare jer for detaljerne).

Husker, traumatiseret, at den gamle overlæge ikke troede på mig, da jeg efter et par dage havde det bedre, og det ikke gjorde ondt når han trykkede på maven. "Mikkel, nu er du vel ikke én af de der hårde drenge der ikke vil sige når det gør ondt?", sprugte han med rynkede øjenbryn og et bebrejdende udtryk, så man nærmest fik lyst til at sige, at det altså nok gjorde lidt ondt, bare for at tilfredsstille autoriteten. Det lykkedes mig at få fremstammet at det gjorde det altså ikke, og heldigvis slap jeg da også ud, inden han nåede at skære i mig ;)


Jeg husker musikken på MGP-båndet, og den afslappede stemning på stuen og fællesarealerne, når de dejlige cover-versioner af MGP-numrene flød ind i øret. Jeg husker det som værende bl.a. "I et land uden høje bjerge", var det ikke Michael Falch?

Jo det var falken, det nummer var bare ikke med i  GP 1987, måske et bonus track? Kan ihvertfald nikke genkendende til de andre numre; he he vinder var "En lille melodi" med Anne Cathrine Herdorf. Smutter lige ind på DR's GP tidslinie, som da ikke er meget værd, der giver wikipedia mere info, bl.a. at GP 1987 blev afholdt d. 28/2-1987, så det passer med at den lige var aktuel i tiden, da jeg blev indlagt.

Well, så gav sundhed.dk da i det mindste lige en tur på memory-lane for mit vedkommende, og det er jo da heller ikke dårligt!


PS: Tak til Else (sygeplejerske-mor til Søren Andersen fra min klasse) for at komme med bonus vanilleis til mig under den indlæggelse, det var et højdepunkt jeg husker tydeligt!

PPS: Ved ikke lige hvad "udefra påført læsion" hentyder til, var ikke kommet til skade på nogen måde?!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Alle meninger er valide, bare kom med dem...