søndag den 7. november 2010

Hang-debut!

Sted: Løkken (Furreby)
Vindretning: NNV-NV
Vindhastighed: ca. 6-8 m/s (vi nåede aldrig at måle)
Startform: bundstart
Tid on-location: 10:27-15:45 (5:18)
Flyvetid, Michael: 2:30
Flyvetid, Mikkel:  0:10

View fra Furreby op mod Løkken.
Flere billeder i Facebook galleriet.


Efter planen var ruten lagt til Toftum Bjerge, men vejrudsigten, meldinger fra hjemmesider og andre pg'ere sagde at Løkken så ud som det bedste bud. Så vi sadlede om søndag morgen til at nå Løkken (333 km fra Varde) istedet.

  • 07:30 Afgang fra Varde.
  • 10:27 Vi ankommer til Løkken/Furreby og når lige at nuppe en af de sidste reglementerede p-pladser, der er mange paraglidere og vejret ser perfekt ud. Solen stråler og der er den rigtige mængde vind. Godt nok er den lidt for nordligt ifht. skrænten, men i løbet af dagen drejer den lidt mere vestligt.
  • 10:50 Michael er i luften, flyver til Rubjerg Knude, jeg starter op med noget groundhandling.
  • ~12:00 Michael kommer hjem, og guide mig gennem en del bundstartøvelser (no can do!). Har svært ved at korrigere skærmen rigtigt når jeg står i bunden af skrænten og vinden bliver mere opadgående, samtidigt med at skulle op ad skrænten og mærke hvornår der er vind nok til at starte.
  • ~13:15 Der dømmes pause, og Michael tager en tur mere, mens jeg henter frokosten i bilen.
  • ~13:45 Mere bundstartøvelse med Michael som guide, bevæger mig mere på langs med klitten denne gang (no can do!).
  • ~14:45 Michael går i luften og giver mig lidt ro til at nørkle med at få erfaringer selv.Efter lidt kæmpen alene, får jeg et par ture med fornuftig luft under og 50-100 meters flyv, og derefter hovedattraktionen; jeg kommer op og får rigtig ægte hang! (can do!!). Michael guider mig i radioen fra luften, jeg får nogle ture langs skrænten, foretager 3-4 sving og jeg når at få "wauv det er fedt!"-følelsen. Kommer dog for tæt på klitkanten og blæser lige så stille indover. Forsøger halvdesperat med vægtstyring og træd i acceleratoren at komme ud igen, men må se mig selv land på toppen et sted i rotoren. Det var nu ikke så dramatisk, kunne gå stille og roligt ned, og de sidste måske 50-75 cm faldt jeg så bare igennem og landede rimeligt kontrolleret på benene.
  • 15:15 Jeg pakker på toppen, og Michael lander i bunden og pakker.
  • 15:45 Vi starter hjemturen.
  • 19:20 Vi lander i Varde.

Nu skal jeg lige have studeret den der accelerator til næste gang, tror aldrig jeg fik trådt ordentligt op på øverste pind.

Fantastisk dag, med fantastisk vejr, på et fantastisk flyvested!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Alle meninger er valide, bare kom med dem...